Byebye Thailand; Hello Laos! - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Marijke Poelgeest - WaarBenJij.nu Byebye Thailand; Hello Laos! - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Marijke Poelgeest - WaarBenJij.nu

Byebye Thailand; Hello Laos!

Blijf op de hoogte en volg Marijke

02 Mei 2014 | Laos, Thakhèk

Lieve allemaal,

Na een paar weken niks geschreven te hebben, hier dan toch weer een verhaaltje! Ik moest even de tijd vinden om weer te gaan schrijven, en welk moment is dan beter dan, jawel, de bus ;) Ik zit op dit moment in de bus van Vientiane, de hoofdstad van Laos, naar Thakhaek, een klein plaatsje in het midden van Laos. Vlakbij Thakhaek kan je namelijk de bekende oude Kong Lo Cave bezoeken. Dit is een grot die alleen per water bereikbaar is en wat adembenemend mooi moet zijn. Ben erg benieuwd!

Maar eerst even terug in de tijd. Bijna 3 weken geleden ben ik in Laos aangekomen, in Luang Prabang. Luang Prabang is een schattig oud plaatjes met een gezellige nightmarket, veel romantische restaurantjes aan de Mekong rivier en veel tempels. De mensen die in Luang Prabang wonen staan veelal al om 5uur in de ochtend op om onder andere de vele monniken eten te geven (waar ik samen met nog 3 anderen om 05;30uur voor ben opgestaan om dit te bewonderen, jaja ik ben niet alleen maar aan het feesten ;) ) en hun marktkraampje op te bouwen. De overheid heeft dan ook besloten dat alle bars om 23:30uur moeten sluiten, zodat iedereen kan slapen. Het enige waar je na 23:30uur nog naartoe kan is een bowlingbaan in de middle of nowhere, met veel te lichte TL-lampen en veel te veel dronken toeristen, ik vond het daar verschrikkelijk! Ben er 1 avond met een groepje naartoe gegaan maar vond het zo vreselijk daar dat ik binnen een drankje heb gekocht en buiten op de grond ben gaan zitten met een paar mensen, gezellig kletsen totdat de rest van onze groep klaar was met bowlen haha :)

Op de boot van Thailand naar Luang Prabang ontmoette ik al meteen een Australiër, 2 Duitsers en 2 zusjes uit Zuid Korea (die trouwens heel jong leken maar blijkbaar al 26 en 28 waren haha). We zijn 3 dagen met elkaar opgetrokken en we zijn onder meer naar een prachtige waterval geweest, de Kuang Si waterval. Dit is een prachtig natuurpark met verschillende plekken waar je kan zwemmen en uiteraard ook de prachtige grote waterval kan bewonderen. Het is een behoorlijk lange (zo'n 40 min heen en 40 min terug) en best beangstigende reis met de tuktuk, maar zeker de moeite waard! De tuktuk drivers scheuren hier de bergen door en zeker nadat we van een meisje gehoord hadden dat de tuktuk waar zij in zat was omgevallen, zorgde dit voor wat angstige momenten. Maar gelukkig is alles (tot op heden) goed gegaan :)

Na 3 dagen ging ieder weer zijn eigen weg en mijn weg was Holly ontmoeten. Het Engelse meisje die ik in Chiang Mai, Thailand, had ontmoet en waarmee ik had afgesproken om samen het nieuwjaar te vieren. Toen ik in het Guesthouse aankwam waar we zouden verblijven ontmoette ik meteen een Nederlandse jongen, Joost. Hij had ook met iemand afgesproken om het nieuwjaar te vieren, maar zowel Holly als degene met wie hij had afgesproken zouden pas in de avond aankomen, dus we besloten overdag samen alvast de stad in te gaan om te kijken of er al iets te beleven was. En dat was er! Wauw, wat een onwijs gezellige, gekke, dronken en doorweekte 4 dagen heb ik daar meegemaakt!! Iedereen loopt op straat met waterpistolen om elkaar nat te spuiten, jeeps vol locals rijden langs met keiharde muziek en een grote ton water achterop waarmee je wordt natgegooid, locals staan je voor hun huis/winkel 'op te wachten' met een tuinslang en grote ton water en geven je de volle lading als je langsloopt, etc. Echt een geweldige ervaring! Aangezien het bloedheet was (en is) in Laos, was het ook nog eens lekker verfrissend om elke keer weer bekogeld te worden met water haha :) Het is een beetje te vergelijken met Koninginnedag (of Koningsdag vanaf nu, maar ik heb nog geen Koningsdag meegemaakt dus ik blijf het nog gewoon Koninginnedag noemen :p) maar dan dus 4 tot 5 dagen lang met heel veel water. Verder ook veel muziek, bier en feestende mensen overal, dus dat is wel vergelijkbaar ;)

Na 4 dagen feesten en 1 dag relaxen, was het tijd om weer verder te reizen. We hadden het nieuwjaar met een hele gezellige groep van 10 mensen gevierd en uiteindelijk zijn we met z'n 6en doorgereisd naar Vang Vieng, een plaatsje dat 6 uur zuidelijker ligt dan Luang Prabang. Na een helse busrit door de bergen waarbij we letterlijk op veel momenten 15km/u reden en betwijfelden of we de berg wel op zouden komen omdat we met veel te veel mensen en veel te veel bagage in een minivan zijn geduwd, kwamen we aan in Vang Vieng. Vang Vieng is een klein plaatsje waar niet veel te beleven is, behalve natuurlijk het tuben! Tuben houdt in dat je in een grote opblaasband de rivier afdrijft. Onderweg zijn een aantal barretjes gevestigd waar je dan even stopt en een drankje doet, voor je weer verder gaat. Je wordt dan door het barpersoneel met een lang touw als het ware naar binnen gehengeld, zodat je iets bij hen kan drinken. We hadden met z'n 6en een hele dagtour geboekt, wat inhield dat we in de ochtend door een grot gingen tuben en in de middag het 'normale' tuben gingen doen. Het tuben door de grot was echt heel gaaf! Je moest jezelf in de band aan een touw vooruit trekken door de grot heen met een hoofdlampje op haha erg leuk om mee te maken. Het reguliere tuben was ook erg leuk, maar dat draaide meer om gezellig drankjes drinken dan het echte tuben ;)

Na een paar dagen in Vang Vieng te zijn geweest om te tuben en uit te rusten in de vele restaurantjes waar ze de hele dag non-stop afleveringen van de serie Friends afspelen (erg leuk!) hebben we helaas afscheid moeten nemen van Linn, een meisje uit Noorwegen, en zijn we met z'n 5en verder doorgereisd richting het zuiden, naar de hoofdstad Vientiane. We hadden al op internet gelezen dat Vientiane 'The most sleepy capital of the world' is, nou dat klopt wel ja! In vergelijking met Luang Prabang en Vang Vieng is het wel echt een stad, maar totaal niet te vergelijken met een hoofdstad als Bangkok, Amsterdam of Parijs. Uiteindelijk zijn Holly en ik een hele week in Vientiane gebleven en wat we daar allemaal hebben meegemaakt lezen jullie binnenkort!

Veel liefs! Xx

• 02 Mei 2014 - 16:22

André Van Draanen:

Zo te lezen vermaak je je opperbest. Geniet met volle teugen meisje. Nu kan het nog.
    Liefs André