Chiang Mai & 2day trekking - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marijke Poelgeest - WaarBenJij.nu Chiang Mai & 2day trekking - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marijke Poelgeest - WaarBenJij.nu

Chiang Mai & 2day trekking

Blijf op de hoogte en volg Marijke

09 April 2014 | Laos, Luang Prabang

Lieve allemaal,

Wederom schrijf ik een verhaaltje terwijl ik aan het reizen ben, dit keer vanuit de Slowboat over de Mekong rivier in Laos vanaf Huay Xai naar de grote stad Luang Prabang, waar ik maar liefst 2 dagen over zal doen! Gelukkig wel met een overnachting op het vaste land (dat kan ook niet anders als je deze boot ziet haha) maar voorlopig zit ik hier dus nog wel even ;)

De afgelopen 4 dagen heb ik in Chiang Mai doorgebracht, in het noorden van Thailand. En wauw, wat een groot verschil met het zuiden! Echt prachtig om te zien dat er binnen een land zoveel verschil kan zitten qua natuur. Waar het zuiden vooral bestaat uit prachtige stranden en eilanden, bestaat het noorden uit prachtige bergen en bossen.

Nadat ik in Chiang Mai was aangekomen met de nachttrein, (Richard je had gelijk, de zonsopkomst was magisch tussen de bergen!) ben ik mijn hostel gaan zoeken. Op het treinstation kwam er al snel een Australische man naar me toe van rond de 50 die ook naar het centrum moest en vroeg of ik een tuktuk met hem wilde delen. Prima, dacht ik, scheelt me weer geld :) Eenmaal zoekende naar een tuktuk was de man echter vastberaden om niet meer dan 30 bath pp uit te geven. Alle tuktuk drivers vroegen echter 100 bath, behalve een hele lieve vrouw, zij vroeg 70 bath. De man deed nogal moeilijk maar ik zei tegen hem, 30 of 35, wat maakt het uit? Na wat gemompel was hij eindelijk akkoord (waar praten we over dacht ik, aangezien het echt om 0,10 euro gaat :p) en we stapten in.

De eerste minuut leek er niks aan de hand, totdat hij me opeens vroeg hoe het einde van mijn leven eruit zal zien. Ik begreep niet echt wat hij daarmee bedoelde dus ik antwoordde; geen idee, ik hoop dat ik daar nog lang niet achter kom haha. En toen begon hij met zijn preek, of ik wel luisterde naar god want anders zou ik voor altijd branden in de hel. En of ik wel een geweten had waar ik naar luisterde want god praat met je via je geweten. Je moet alles doen wat god zegt want anders zal je daar voor altijd voor moeten boeten, ook moest ik de bijbel lezen want anders zou ik ook voor altijd in de hel belanden etc.. Ik wist niet wat me overkwam! Diep van binnen moest ik wel lachen, maar hij keek me zo indringend aan dat ik hem ook niet echt tegen durfde te spreken dus ik knikte maar een beetje en bleef vriendelijk lachen.

De tuktuks zijn namelijk nogal klein dus we zaten behoorlijk dicht op elkaar en dan ook nog al onze spullen erbij en ik kon die man echt totaal niet peilen, hij bleef maar door ratelen, helemaal bezeten was hij. Maar ik dacht, prima, ieder z'n ding. Totdat de man tegen de tuktukdriver zei dat ze moest stoppen omdat hij op zijn bestemming was. Vroeg hij vervolgens aan mij of ik wilde betalen voor hem omdat hij alleen maar 500 bath had! Haha ik wist wederom niet wat me overkwam! De man die per se maar 30 bath wilde betalen wilde mij nu opeens 70 bath laten betalen?! Ja dahag! Ben gekke Henkie niet! En hij zei ook nog dat het omgerekend maar om 1 dollar ging, dus dat ik dat dan toch best kon betalen! Ik was echt stomverbaasd, helemaal omdat hij alles 'goed wilde doen voor god', dus ik zei tegen hem: Ik denk niet dat god wil dat je mij laat betalen voor jouw taxi!' Ja, dan kan hij hem krijgen ook!

De lieve tuktukdriver begreep ook dat hij wilde dat ik voor hem zou betalen dus met het gebrekkige Engels dat ze kon zei ze; You no good man, no good man! Vervolgens wees ze hem op de 7eleven, een supermarkt keten zodat hij zijn 500 bath kon omwisselen en haar gewoon kon betalen. Na wederom veel gemompel liep hij daar naartoe en wisselde zijn geld om. Hij gaf haar uiteindelijk alsnog maar 30 bath ipv 35, maar aangezien ik inmiddels echt klaar was met zijn gedoe en erg graag van hem af wilde zei ik tegen haar dat ik de rest wel zou betalen en ik gaf haar 50 bath. Een fooitje kon er bij meneer natuurlijk ook niet vanaf :p

Eenmaal aangekomen in mijn hostel had ik contact met een jongen die ik op Koh Phangan had ontmoet en die die dag ook nog in Chiang Mai was. We hadden afgesproken bij de Burger King, naast een marktje, niet te missen zei hij. Helaas bleken er 2 Burger Kings vlakbij elkaar te zitten, beide naast een markt want overal in Chiang Mai zijn marktjes, dus je raadt het al; we stonden beide bij een andere Burger King haha. Een uur later hadden we elkaar dan toch gevonden en zijn we even wat wezen drinken en hebben we verhalen uitgewisseld. Hij vertrok om 18u met de bus naar Bangkok om vervolgens door te reizen naar Cambodja, dus lang hadden we niet. In de avond heb ik rustig aan gedaan (jaja mams, alweer ;) ) ik had een Engels meisje en een Amerikaanse jongen leren kennen dus we zijn met z'n 3en over the night market wezen struinen en verder nog een drankje gedaan in een Karaoke bar. Erg grappig om te horen hoe sommige Thaise mensen in het Engels proberen te zingen. Wij maakten er ons eigen spelletje van; welk liedje is dit? ;)

De volgende dag vroeg op, want ik werd om 09:30u opgehaald om op 2daagse trekking te gaan door de bergen. Toen ik het busje instapte was de sfeer meteen goed, er zaten 7 Argentijnen in, 5 jongens en 2 meiden, het nadeel was alleen dat ze amper tot geen Engels spraken! Had ik nou toch maar dat jaartje Spaans onderhouden.. Vervolgens pikten we nog een Duits en Frans meisje op en was de groep compleet. Het Franse meisje, Valentina, had ook een paar jaar in Spanje gewoond dus die kon zowel Spaans als Engels en kon af en toe dingen voor ons vertalen :)

De eerste stop was bij een schattig marktje waar we nog dingen konden kopen als water, muggenspray, wc-papier etc., voor het geval we iets vergeten waren. We zouden namelijk overnachten in een klein dorpje in the middle of nowhere dus we moesten goed voorbereid zijn :) Vervolgens zijn we nog ergens gestopt om vlinders te bekijken en uiteindelijk kwamen we dan in de bergen aan waar we gedropt werden. Nadat we geluncht hadden zouden we 3 uur lang moeten hiken (van 13h tot 16h, op het heetst van de dag, wie bedenkt dat met 37 graden?!) maar ik dacht; dat moet wel lukken. Niet wetende dat het meer bergbeklimmen zou zijn dan hiken! Omg wat was dat zwaar, stijl en doodeng! Maar ik leef nog ;)

We begonnen te lopen op een zandweg in de bergen waar ook nog auto's reden en de weg liep een beetje omhoog. Ik had verwacht dat we dit de hele 3 uur zouden moeten doen, al een opgave op zich in die hitte, maar al snel sloeg onze guide een zijweggetje in richting de rotsen. Hij begon te klauteren en wij liepen hem volgzaam achterna.. Er kwam alleen geen einde aan! We gingen hoger en hoger en het was niet eens echt een pad te noemen. Het omhoog gaan ging nog wel, het was alleen erg zwaar in die hitte, maar ik dacht alleen maar; hoe kom ik straks in godsnaam naar beneden?! Angsthaas als ik ben wat dit soort dingen betreft probeerde ik daar nog maar even niet over na te denken.. We gingen hoger en hoger en na een paar korte breaks waren we na anderhalf uur eindelijk bovenop de berg aangekomen. 800m geklommen! Het was denk ik de zwaarste workout ooit voor mij haha (lazy als ik ben ;p) maar ik heb het gedaan! :D

Nadat we allemaal op adem waren gekomen ging onze guide van bamboe wandelstokken voor ons maken. Ik zei nog tegen Alex (het Duitse meisje) dat hij dit waarschijnlijk doet omdat de weg naar beneden ook zo stijl is, maar zij dacht dat hij het gewoon voor de fun deed. Nou niet dus! De weg naar beneden was nog erger dan omhoog! Wederom geen pad, gewoon dwars door de bladeren en het zand je weg naar beneden glijden. Dus niks voor mij!! Thank god dat ik Palladiums aan had (thnx Suus en Mams ;) ) want ik had nog enigszins grip hierdoor. Onze guide liep gewoon vrolijk op z'n slippers naar beneden te rennen/glijden en wij Argentijnen/Europeanen liepen heel voorzichtig stapje voor stapje schuin, dus met de zijkant eerst ipv de voorkant, naar beneden waarbij we ons gewicht dmv de stok goed naar achteren konden duwen. Doodeng! Onhandig als ik ben zag ik mezelf al naar beneden vallen. Maar ook dit heb ik overleefd en ik ben trots dat ik het gedaan heb! Ookal weet ik niet of ik het nog een keer zal doen haha :)

Na 3 uur geklauterd te hebben kwamen we dan eindelijk aan bij onze verblijfplaats voor 1 nachtje, een heel schattig dorpje middenin de bergen. Allemaal huisjes van hout, overal liepen kippen, hanen, honden, katten en.. Olifanten! :D De olifanten zaten helaas wel met 1 poot vastgemaakt aan een boom, ook wel logisch, maar toch vond ik dat zielig om te zien. Dit dorpje schijnt de dieren echter wel heel goed te verzorgen dus daar ga ik dan maar vanuit :)

Nadat we allemaal waren bijgekomen van de helse tocht mochten we een stuk gaan rijden op de olifant. Het enige dier waar ik ooit op gereden had was een dromedaris, nou dat was echt 10x minder eng dan dit! Wat zijn olifanten gigantische beesten zeg! Om erop te komen moesten we een zelfgemaakte houten enge ladder opklimmen (jeej alweer mijn favo bezigheid :p) om vervolgens op een houten plateau uit te komen. Van daaruit moesten we dan op het hoofd van de olifant gaan staan om in het mandje te klimmen dat op zijn rug zat vast gemaakt. Ik met mijn hoogtevrees vond dat natuurlijk doodeng, helemaal omdat ik me nergens aan kon vasthouden tijdens het maken van de stap op zijn hoofd. Het idee om met je schoenen op het hoofd van een olifant te staan vond ik ook niet echt fijn dus ik denk dat ik wel 10 minuten op het houten plateau heb gestaan en heb gezegd dat ik het niet durfde haha maar uiteindelijk toch gedaan en het was heel gaaf!

Ik zat samen met Cristian, een van de Argentijnen, in een mandje en ons mandje hing vanaf het begin al helemaal scheef. Hij hing omlaag en ik omhoog. Voor beide geen pretje als je zo hoog op een olifant zit en de olifant ook nog eens berg op en berg af loopt waardoor je of helemaal naar voren, of helemaal naar achteren wordt geduwd :p We probeerden met man en macht het mandje te verschuiven, maar ik had het idee dat we het alleen maar erger maakten dus ik riep na een paar keer dat we het hier maar bij moesten laten, doodsbang dat het mandje straks los zou laten en we naar beneden zouden donderen haha.

Na ongeveer 30 min op de olifant te hebben gereden werden we weer in ons dorpje afgezet en was het tijd om te relaxen. Lekker eten, drinken en natuurlijk zingen en dansen rondom het kampvuur stond op de avondplanning :) Al met al een erg gezellige maar wel inspannende dag, dus ik had verwacht heerlijk te slapen. Helaas was dat niet het geval want we sliepen op bamboe met een heel dun kussentje erop, dus het was keihard. Maar ach, weer een ervaring rijker ;) Daarnaast begon het middenin de nacht keihard te regenen, onweren en stormen, dus ik was als de dood dat ons dak eraf zou vliegen ofzo haha aangezien alles met touwen en hout aan elkaar was vastgemaakt. Maar niks was minder waar, want ik heb geen spatje regen gevoeld vanaf m'n bedje! Erg gaaf om in dat noodweer buiten in een hutje te slapen met z'n allen :)

De volgende morgen was duidelijk het hoogtepunt van de hele trekking, we mochten namelijk de olifanten wassen in de rivier! Wauw, wat een ervaring was dat! Waar iedereen in het begin nog heel voorzichtig op de olifant afliep, wende het al snel en binnen een paar minuten gooiden we emmertjes water over de olifant heen en wasten we hem met onze handen :) Echt iets dat ik nooit zal vergeten! De olifanten lagen in het water, dus ze waren een stuk kleiner waardoor het wat minder beangstigend was om dichtbij te komen. Totdat ze plots weer op gingen staan, toen zwommen we snel weer weg haha je moet er toch niet aan denken dat hij met zijn poot op je voet staat! Dag voet..

Nadat we de olifanten hadden gewassen zijn we nog gaan raften, bamboevaren en hebben we een waterval bezocht waarna we weer in Chiang Mai werden afgezet. Al met al een super gave trekking waarbij ik voor mezelf heel wat overwonnen heb :)

De volgende dag heb ik samen met een Duitse jongen heel wat tempels bezocht in Chiang Mai, want op ongeveer elke hoek vind je er wel een ;) Allemaal even prachtig! Na de hele dag slenteren hebben we een welverdiende Thaise full Body massage gehad, ook een hele ervaring op zich! De masseuses gebruiken zowel hun handen, armen, als benen om je te masseren. Ze klimmen bovenop je, duwen met hun voeten je benen naar achteren etc. Erg ontspannend wel! In de avond hebben we nog over de sunday market geslenterd om vervolgens weer op tijd m'n bed in te gaan want de volgende dag vertrok ik richting de grens van Thailand en Laos. Na 6 uur in de bus te hebben gezeten kwamen we bij de grens aan, hebben daar overnacht en nu dus 2 dagen in de Slowboat!

Over een paar dagen begint het Thaise Nieuwjaar, Songkran, dat ook in Laos wordt gevierd. Dit is een wereldwijd bekend festival dat gemiddeld 6 dagen duurt, waarbij iedereen maar dan ook letterlijk iedereen, elkaar met water nat gooit als teken om elkaar geluk te wensen voor het nieuwe jaar. Ik ontmoet Holly, het Engelse meisje die ik in Chiang Mai heb ontmoet, zaterdag in Luang Prabang om dit samen met haar te vieren dus tot die tijd ga ik het even rustig aan doen en de stad bewonderen :)

Veel liefs Xx

P.s. Helaas kan ik nog geen foto's plaatsen, moet even op zoek gaan naar een computer!

  • 16 April 2014 - 11:08

    Mireille:

    Hi Marijk,

    Een verhaaltTJE geschreven? ;) Leuk om je verhalen te lezen en ook fijn om te lezen dat je je zo goed vermaakt! Ben benieuwd naar je volgende belevenissen. Geniet ervan daar!

    Liefs Mireille

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Volg hier mijn reis door Zuid-Oost Azië!

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 12160

Voorgaande reizen:

09 Maart 2014 - 09 Juli 2014

Backpacken door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: